HILJADU BRODOVA – NATALI HEJNS

Započela sam ovu knjigu odmah nakon što sam završila ,,Ahilovu pesmu” Medlin Miler i time sam se našla baš na istom mestu i u isto vreme kada je otpočeo pad Troje. Isti likovi, s tim što je Natali Hejns pridodala još puno ženskih likova koji su se u ,,Ahilovoj pesmi” javljali samo kao sporedni. Pentesileja, Hekaba, Kasandra, Poliksena, Ifigenija, Klitemnestra, Helena, Penelopa, Briseida, Hriseida, Tetida, Hera, Afrodita, Atena, Laodamija, Enona, Andromaha… Spisak imena likova je neobično dugačak.

U ,,Hiljadu brodova” ovi ženski likovi su centralni, mada ih sve stavljamo u perspektivu žrtava rata, bez obzira da li su one Grkinje ili Trojanke, smrtnice ili boginje. Rat ne bira žrtve, i ne promašuje nikoga, bez obzira na pol, uzrast ili nacionalnu pripadnost. Da se razumemo, žrtve su i preživeli, jednako kao i oni koji su u ratu položili živote.

Muškarci su sasvim drugačije doživeli rat od žena koje su ih čekale, negovale i hranile na kraju svakog dana.

Kad se rat završio, muškarci su izgubili živote. Žene su izgubile sve ostalo.

Uživala sam u opisu koškanja između boginja i Zevsove odluke da Paris presudi. Autorka je u ovom delu fantastično prenela atmosferu zavisti i trkom za prevlast među boginjama koja se prelila na svet ljudi. Takođe mi se dopala i ideja da je boginja Geja umorna od prevelikog broja ljudi i da više ne može izdržati njihovu težinu. Kako će se Geja osloboditi svojih patnji i kako će se u tu priču umešati jedna jabuka, ostaje vam da pročitate sami. Čak iako ste poznavaoci grčke mitologije, saznaćete i ponešto novo. Možda vam ponešto i zaliči na moderno doba.

Čovečanstvo je bilo nepodnošljivo teško. Bilo ih je tako mnogo i nisu pokazivali nikakve znake da će prestati s beskrajnim razmnožavanjem. Stanite, želela je da zaviče, stanite, molim vas. Nema mesta za sve vas u prostoru između okeana, ne možete uzgajiti dovoljno hrane na zemlji niže planina. Ne možete napasti dovoljno stoke na travi oko gradova, ne možete sagraditi dovoljno domova na vrhovima brda. Morate prestati, da se ja odmorim od vaše težine, koja je sve veća. Slušala je plač novorođenčadi i ronila krupne suze. Dosta, rekla je sebi. Dosta.

Ono što je meni nedostajalo u ovoj knjizi je dublje emocionalno povezivanje sa junakinjama, naratorkama priče, uzimajući u obzir da se radi o tragičnim likovima (sve one su duboko patile, doživele velike gubitke i svaka od njih zaslužuje ne samo posebno poglavlje, već i svoju ,,grčku tragediju”). Da li zbog toga što im nije posvećeno dovoljno prostora, zbog toga što ih ima jako puno pa njihove lične tragedije gube veličinu, ili možda zbog toga što bih ja lično volela da je stil pisanja Natali Hejns malo emotivniji, a dalji od istorijskih činjenica i delova mitova, možda čak i zbog velike vremenske udaljenosti, tek, kod mene je ta emocionalna povezanost sa likovima izostala. Inače lako zasuzim na tugaljive priče, a ovde se radi o velikim tragedijama, pa sam očekivala da ću natopiti knjigu suzama, ali to se ipak nije desilo.

Svejedno, ovo je knjiga koju bih preporučila svim ljubiteljima grčke mitologije i istorije, zaljubljenicima u slavne epove, kao i onima koji bi da čuju i žensku verziju priče o Trojanskom ratu.

I ovu knjigu, kao i ,,Ahilovu pesmu” čitala sam preko eDen Books aplikacije i već sam spomenula da mi je veoma prijala mogućnost beleženja citata. Sada ću vam reći koliko sam oduševljena mogućnošću da bilo koji lik (ili neki pojam) spomenut u knjizi pronađem u Wikipediji, ili preko pretraživača Google vidim sliku onoga što mi je nepoznato ili o čemu želim da saznam nešto više. Dovoljno je samo da obeležim deo teksta i odmah mi se javlja meni koji mi nudi da pojam pretražim na Google, Wikipedia ili da podelim preko društvenih mreža. Za potrebe ove knjige – fantastično! Recimo, za pojam ,,Nereide” označim Wikipedia i pojavi se stranica sa objašnjenjem i slikama morskih nimfi, kćeri morskog boga Nereja i njegove žene Doride, od kojih je jedna bila i Tetida, Ahilova majka. Oduševljena sam!

Posebnu zahvalnost za divne fotografije iz Grčke dugujem mojoj Goci @g_kitanovic – hvala ti do neba! ❤

#nataliehaynes #athousandships #eDenBooks #eknjige #delfikutak #lagunaknjige